Malefiz dla 6 graczy – barykada z zabawnym zamieszaniem

Jeśli szukasz niegłupiej ale odprężającej gry do pogrania ze znajomymi to Malefiz jest świetnym wyborem. Niestety w podstawowy wariant gry może grać tylko do 4 osób. Co zrobić jeśli zbierze się większe towarzystwo – 5 lub 6 osób? Nie ma problemu. Istnieje wariant na większej planszy!

Gra o nazwie malefiz znana jest także jako “barykada”. Została opracowana na bazie pachisi, czyli popularnego “chińczyka”. Jej twórca – Werner Schöppner – zmienił plansze i w wprowadził dodatkowy rodzaj pionów – tzw. barykady. W ten sposób powstała gra planszowa o charakterze strategiczno-losowym, która jest prosta i zabawna. Jest też na tyle złożona strategicznie, że można w nią grać nie nudząc się.

Opisywałem już podstawowy wariant malefiz dla 4 osób. W tym tekście opiszę wariant zwiększony dla 5 lub 6 osób.

Plansza, piony i kości

Do gry w malefiz dla 6 graczy potrzebna jest plansza taka jak na rysunku poniżej. Jedno pole w środk planszy jest specjalnie oznaczone (w tym przypadku gwiazdką). Istotne są również pola na obrzeżach zaznaczone kolorami.

Malefiz-6

Ponadto do gry potrzebne są piony,

  • po 5 pionów dla każdego gracza (dla każdego w innym kolorze) oraz
  • 16 pionów białych (tzw. barykad).

Teoretycznie na takiej planszy może grać jednocześnie od 2 do 6 osób, ale granie w małym gronie (do 4 osób) raczej nie będzie miało sensu. Jeśli graczy jest mniej, to lepiej grać w podstawowy wariant gry.

Przy graniu w 6 osób na planszy będzie jednocześnie aż 46 pionów – 16 barykad i 30 pionów należących do graczy.

Ustawienie początkowe

Rysunek poniżej pokazuje ułożenie pionów przed rozpoczęciem gry. Białe barykady ustawione są tak jak pokazano na rysunku. Piony poszczególnych graczy znajdują się na kolorowych polach startowych. Każdy gracz (tutaj żółty, zielony, niebieski, czerwony, fioletowy i żółty) ma swoje własne pola startowe.

Malefiz-6-planszaipiony

Ponadto do gry potrzebna jest kość. Można też grać z użyciem dwóch kości, ale podstawowy wariant wymaga jednej.

Mechanika gry

Cel gry

Gra w Malefiz jest grą typu “wyścigowego”. Gracze ścigają się, dążąc do jednego celu – do pola środkowego oznaczonego gwiazdką. Wygrywa ten, kto pierwszy stanie na tym polu.

Oczywiście w tym wyścigu obowiązują pewne dodatkowe zasady.

Zasady ruchu

Gracze wykonują ruchy kolejno. Gracz, na którego przypada kolej ruchu, rzuca kością i przesuwa swój pion w dowolną stronę o tyle pól, ile oczek wyrzucił. Można wchodzić na pola sąsiednie lub połączone liniami.

Diagram poniżej pokazuje wykonywanie ruchu po wyrzuceniu 4 oczek. Tutaj gracz ma aż cztery możliwości ruchu (duże czerwone kropki wskazują pole zakończenia ruchu).

Malefiz-6-ruch

Jeśli na drodze piona znajduje się pion innego gracza, można go zwyczajnie ominąć.

Uwaga: Nie można ruszać się do przodu i do tyłu w tym samym ruchu. Można skręcić w bok, ale nie można zmienić kierunku ruchu o 180 stopni (to pozwoliłoby de facto skrócić ruch).

Uwaga: W pierwszym ruchu centralne pole startowe liczy się jako pierwsze.

Zrzucanie barykady

Jeśli na drodze gracza jest barykada, nie można jej ominąć. Trzeba ją najpierw zrzucić.

Zrzucenie barykady następuje, gdy gracz wyrzuci dokładnie tyle oczek, aby stanąć na polu zajmowanym przez barykadę. Gracz, który zrzuca barykadę, ma prawo przestawić ją na dowolne inne pole na planszy, z wyjątkiem pól znajdujących się za przerywaną linią (czyli tych najbliższych polom startowym). Ten przepis ma zapobiec możliwości blokowania pionów już na starcie.

Jeśli gracz stojący przed barykadą wyrzuci ilość oczek nie pozwalającą na jej zrzucenie, może podejść do barykady. Może też cofnąć swój pion, jeśli uzna to za korzystne.

Zbijanie pionów przeciwnika

Jeśli na zakończenie ruchu pion gracza stanie na polu zajmowanym przez pion przeciwnika, dochodzi do zbicia tego piona. Pion zbity wraca na pole startowe i rozpoczyna swoją wędrówkę od początku.

Wariant z dwiema kośćmi

Niektórzy ludzie lubią grać w malefiz z użyciem dwóch kości. Wówczas po każdym ruchu gracz przesuwa nie jeden, ale dwa swoje piony. Gra staje się bardziej dynamiczna i gracz ma więcej niż normalnie możliwości przy każdym pojedynczym ruchu.

Dlaczego warto spróbować?

Wspominałem już wcześniej, że malefiz to gra odprężająca lecz jednocześnie interesująca. Zasady są proste, ale nie prostackie. Trzeba trochę pomyśleć, można pogłowić się nad taktyką, a przy wersji 6-osobowej na planszy robi się zabawne zamieszanie. Szczególnie miłe jest to, że w tę grę lubią grać zarówno dorośli jak i dzieci. Ci pierwsi sie nie znudzą, ci drudzy nie powinni się szybko zniechęcić :-).

Artykuły o podobnych grach

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s