Seega

Seega to gra pochodząca z Egiptu, przynajmniej w tej formie jaką znamy dzisiaj. Pewne jest to, że ta gra była popularna w XIX wieku, ale mogła być znana już w XVII wieku. Musiała ewoluować z innej gry. Wykazuje podobieństwo do znacznie starszych gier takich jak grecka Petteia lub rzymska gra Latrunculi. Egipt był częścią imperium rzymskiego więc takie pochodzenie byłoby naturalne. Z drugiej strony spotkałem się z teoriami, ze to grecka petteia może pochodzić od seegi lub jakiegoś jej dalekiego egipskiego pierwowzoru.

Z pewnością mechanika seega przypomina Latrunculi. Poza tym spotkałem się z porównaniami Seegi do go, zapewne poprzez fakt, że w obu grach dostawia się piony i próbuje się otoczyć przeciwnika. Oczywiście nie posunąłbym się do stwierdzenia, że Seega i go mogą mieć wspólne pochodzenie.

Historycy gier sądzą, że Seega była raczej grą biednych. Dziś możemy spotkać piękne zestawy do tej gry, ale w przeszłości w Egipcie można było grać kamyczkami na planszy wyrysowanej na ziemi. Jest w tym coś uroczego. Znajdowano też plansze do tej gry na kamieniach świątyń, ale prawdopodobnie te plansze nie miały antycznego pochodzenia.

Seega – ogólnie o zasadach

Seega jest planszową grą strategiczną, typu wojnnego, dla dwóch graczy.
Gracze wykonują ruchy kolejno, chyba  że jeden z nich musi spasować albo jeden z nich dokonał bicia.
W grze nie ma elementu losowego.

Plansza i piony

W tym artykule opisujemy podstawowy wariant gry, rozgrywany na kwadratowej planszy mającej 25 pól (5×5). Pole centralne jest zazwyczaj specjalnie oznaczone (jakimś symbolem lub zaznaczonymi przekątnymi liniami pola).

Obrazek poniżej prezentuje planszę.

Plansza do seega

Istnieją też warianty gry rozgrywane na planszach 7×7 i 9×9.

Ponadto do gry potrzebne są piony – 12 ciemnych (czarnych) i 12 jasnych (białych). W sumie 24 piony.

Przy grze na planszy 7×7 używa się 48 pionów (po 24 dla każdego gracza), a przy grze na planszy 9×9 używa się 80 pionów (po 40 dla każdego).

Zasady gry

Stawianie pionów

Gra składa się z dwóch etapów. Na początku plansza jest pusta i gracze tylko stawiają swoje piony na wolnych polach. W jednym ruchu gracz stawia po 2 piony.

Wyjątek dotyczy pola centralnego, na którym nie można postawić piona.

Zasady ruchu

Po ustawieniu wszystkich pionów rozpoczyna się rozgrywka. Gracze wykonują ruchy. Ruchy wykonywane są naprzemiennie za wyjątkiem sytuacji, kiedy dochodzi do bicia.

W jednym ruchu pion może się przenieść na sąsiednie pole pionowo lub poziomo. Nie można się ruszać na ukos.

Seega ruch

W tej fazie gry można wchodzić na pole centralne.

Bicie

Bicie pionów odbywa się przez pojmanie, czyli wykonanie takiego ruchu, aby obstawić pion przeciwnika z dwóch stron (w pionie lub w poziomie). Na diagramie poniżej pokazano przykładowe bicie. Biały pion wchodząc na wskazane pole bije pion “A”.

Seega - bicie

Bity pion jest zdejmowany z planszy i nie wraca do gry

W grze Seega bicia można dokonać tylko pionowo lub poziomo. Obstawienie piona przeciwnika po linii ukośnej nie stanowi bicia.

Można bezpiecznie wejść pomiędzy dwa piony przeciwnika. Bicie jest możliwe tylko po ruchu atakującym.

Seega - bezpieczny ruch

Jeśli w wyniku jednego ruchu można pojmać dwa lub trzy piony (np. w pionie i w poziomie), dochodzi do zbicia dwóch lub trzech pionów. W sytuacji na obrazku poniżej biały pion zbije piony B i A.

Seega - podwójne bicie

UWAGA: Po dokonaniu bicia gracz ma prawo do jeszcze jednego ruchu. Może wykonać nawet kilka ruchów pod rząd, jeśli tylko w tych ruchach dokonywane są bicia.

Pole centralne

Pion stojący na polu centralnym nie może zostać zbity. Może natomiast uczestniczyć w biciu innych pionów.

Cel gry

Celem gry jest zabicie wszystkich pionów przeciwnika.

Sytuacje nietypowe

W grze może dojść do kilku nietypowych sytuacji.

  1. Jeśli gracz nie może wykonać ruchu, jego przeciwnik wykonuje ruch. W niektórych zbiorach przepisów da się przeczytać, że ten dodatkowy ruch powinien otworzyć przeciwnikowi możliwość gry.
  2. Jeśli w ciągu 20 kolejnych posunięć nie został zbity żaden pion, liczy się pozostające na planszy piony i wygrywa ten, kto ma ich więcej.
  3. Niektórzy autorzy publikacji o Seega twierdzą, że w grze może dojść do sytuacji, gdy jeden z graczy stworzy nieprzebitą barierę pionów, bez wrogich pionów po jednej stronie. Nie można wówczas dokonać bicia. W takiej sytuacji również można ustalić, że wygrywa ten kto ma więcej pionów na planszy.

Wrażenia z gry

Staram się grać w Seega gdy tylko mam możliwość. Mimo pozornej prostoty ta gra potrafi być bardzo zaskakująca i okazuje się nie lada wyzwaniem intelektualnym. Ma specyficzną dramaturgię. Szczególnie zabawne są sytuacje, kiedy trafiam na kogoś z talentem do tej gry, a sam sobie z nią nie radzę. Bywa zabawnie.

Reklama

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s